Moja organizacja dokumentów

Witajcie

Organizacja to temat, który bardzo mnie interesuje. Nie zależnie od tego czy to organizacja czasu, szafy czy podróży. Czytam wiele na ten temat, a nie które sposoby wykorzystuję u siebie.

W tym poście chcę Wam pokazać jak wygląda u mnie organizacja dokumentów.  Dokumentów, których z roku na rok jest coraz więcej. Każdy paragon, faktura czy nawet rachunki, należy przechowywać do 5 lat. Czasami mam odczucie, że jesteśmy zalewani tonami papieru. Aby te dokumenty nas nie zawaliły musimy sobie jakoś z nimi poradzić.

Przez dłuższy czas szukałam odpowiedniego rozwiązania, aby dokumenty, które posiadam były w jednym miejscu. Aby były ułożone w sposób który pozwalałby na ich szybce znalezienie. 

Takim rozwiązaniem okazał się zwykły segregator na koszulki.
Segregator kupiony w księgarni za kilka złoty, nie zajmuje dużo miejsca a służy mi już 5 rok.

W nim trzymam wszystkie dokumenty urzędowe. Poukładane są kategoriami, oddzielonymi zakładkami. W każdej kategorii dokumenty ułożone są chronologicznie, od najwcześniejszych do najstarszych dokumentów. Gdy otrzymam jakiś nowy dokument od razu trafia do odpowiedniego przedziału, aby się nie zgubił.

Razem z siostrą preferujemy ten sposób, a każda z nas ma swój segregator w innym kolorze.

Jeśli chodzi o dokumentację medyczną, tutaj wolę zwykłą sztywną teczkę. W niej trzymam wyniki badań itp. 
Tutaj teczka sprawdza się lepiej, ponieważ przechowuję w niej tylko i wyłącznie dokumenty związane  ze zdrowiem. Gdy idę do lekarza wszystko mam w jednym miejscu, jeśli potrzebuję jakiegoś wyniku z badań, mam go pod ręką. Teczka jest również wygodniejsza, jeśli chodzi o transport, a dokumenty nie gniotą się. Czego bardzo nie lubię.

Moi rodzice preferują roczne teczki. Na każdy nowy rok zakładają nową teczkę i w niej przechowują wszystkie dokumenty z tego roku. Również posiadają podział na różne kategorie.  Jednak mi ten system nie odpowiada, ponieważ gdy potrzebuję np. rachunki za prąd z ostatnich 5 lat muszę przeszukiwać 5 teczek. 

Mi osobiście odpowiada mój system organizacji dokumentów. Wszystko mam poukładane i wiem gdzie czego szukać. Ale każdy ma swój sposób, w którym się odnajduje.

A Wy jak przechowujecie swoje dokumenty, co preferujecie? Jestem ciekawa Waszych sposobów, a może ktoś  ma lepszy, który wykorzystam u siebie.

 

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja swoje ważne dokumenty trzymam w domu w pojemnikach z szufladami - https://somax.eu/267-pojemniki-z-szufladami. Takie akcesoria przydają się zwłaszcza gdy mamy dużą ilość dokumentów wymagających posegregowania. Poza tym jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie, to możemy wyposażyć się w pojemniki z szufladami na klucz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Organizacja dokumentów jak i całej pracy biurowej jest niezwykle ważnym elementem. W przeciwnym razie nie będziemy mogli niczego znaleźć. Najlepiej te dokumenty, których nie używamy jest zarchiwizować. Wtedy bierzemy stempel do laku https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/stempel-do-laku-referentka/ i zabezpieczamy teczkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja posiadam swoją firmę i przyznam szczerze, że nie miałabym kompletnie miejsca na to, aby przechowywać wszystkie dokumenty, dlatego zajmuje się tym firma https://www.archiwizacjadokumentow.com.pl/ Można im ufać, a dokumenty przechowywane są bardzo starannie i mają dobra organizację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do archiwizowania dokumentów w naszej firmie używamy specjalnego oprogramowania https://www.connecto.pl/archiwizacja-dokumentow-w-przedsiebiorstwie/, które umożliwia nam operowanie dokumentacją za pomocą elektronicznego obiegu dokumentów. Główną zaletą korzystania z takiego rozwiązania jest ujednolicenie klasyfikacji dokumentów. Każdy dokument firmowy odnotowywany jest w bazie danych i otrzymuje specjalną nazwę oraz numer.

      Usuń
  5. Moim zdaniem najważniejsze jest to, aby te dokumenty mieć gdzie przetrzymywać... Na szczęście obecnie nie brakuje mebli, które są wręcz do tego stworzone. Mam na myśli w szczególności tego typu szafki: https://dkwadrat.pl/pl/menu/meble/biurka/kontenery-1758.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja również dbam o to, aby wszystkie moje dokumenty były dobrze uporządkowane. Bardzo pomocne są w tym teczki plastikowe.
    https://somax.eu/234-teczki-plastikowe

    OdpowiedzUsuń
  11. Sama dokumentacja w każdej firmie z czasem zaczyna przybierać sporo rozmiarów i myślę, że na pewno dobrą opcją jest jej archiwizacja. W każdym razie na pewno firma https://archiveo.pl/ takimi rzeczami się zajmuje i ja właśnie to jej zlecam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą to ja chcę powiedzieć, że bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć również komu zlecić pracę księgowe. Ja praktycznie od samego początku współpracuję z biurem rachunkowym http://duet-sc.pl/ które każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i polecenie. Może komuś się przyda. Pozdrawiam

      Usuń

  13. Własne biuro rachunkowe? wiele osób prowadząc firmę decyduje się na powierzenie prowadzenia księgowości firmie zewnętrznej. Takim biurem godnym polecenia jest na pewno https://wzpartners.pl/oferta/uslugi-ksiegowe/ współpracują z wieloma firmami i do każdego klienta podchodzą indywidualnie, z pełnym zaangażowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Warto także rzucić okiem na listwy magnetyczne: https://katalog.mix-graf.pl/pl/c/Oslony-magnetyczne/23 . Te możliwości znajdziecie w ofercie firmy Mix-Graf. Zachęcam serdecznie do bliższego zapoznania się z usługami, które firma ta oferuje.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz